Filmijärkkärien objektiivit Micro Four Thirds -kamerassa

 

Tein testejä vanhoilla Olympuksen OM-objektiiveillani, joita on mahdollista sovitteen kanssa käyttää nykyisen Olympus OM-D E-M5 runkoni kanssa. Tarkoitukseni oli selvittää objektiivien piirtokykyä eri aukoilla sekä kuvan keskellä että reunoilla, jotta saisin käsityksen käyttökelpoisista aukkolukemista eri kuvaustilanteita ajatellen.

Tein silloin hämmästyttävän havainnon joidenkin vanhojen objektiivien testikuvista. Suurimmilla aukoilla kuva oli aivan ala-arvoinen johtuen voimakkaista heijastumista ja kontrastin puutteesta. Aukon pienentäminen paransi kuvaa. Mielestäni ilmiö on joidenkin objektiivien kohdalla niin häiritsevä, että sovitteen hankkiminen vain niitä varten voi tuottaa pettymyksen.

Resoluutiotestiä varten tein 630 mm korkean taulun. Taulussa toistuvan testikuvion modifioin originaalista, joka löytyy netistä osoitteesta: http://www.eronn.net/. Testitaulussa olevat luvut kuvaavat kyseisen kohdan viivaparien määrää koko kuvan korkeudella. Nämä luvut eivät ole mitenkään tieteellisen tarkkoja, mutta kuitenkin antavat kuvan suuruusluokasta ja ovat vertailukelpoisia tässä testissä. Sama pätee myös jäljempänä olevien graafisten esitysten suhteen ja lisäksi niissä arvio piirtokyvystä perustuu omaan näköhavaintooni.

Testitaulu
koko-taulu-533
Kuvassa olevat luvut kuvaavat viivaparien määrää taulun korkeussuunnassa (LP/PH). Punaisella merkityistä kohdista olen ottanut näytekuvat taulun keskeltä ja reunasta.

OM 75 – 150 mm F4
OM 75-150mm-75mm-F4-keskellä

OM-75-150mm-75mm-F4-reunassa
Täydellä aukolla heijastumat huonontavat kuvaa sekä keskellä että reunassa.

OM-75-150mm-75mm-F8-keskellä

OM-75-150mm-75mm-F8-reunassa
Aukolla F8 piirto on parasta. Pienemmillä aukoilla alkaa diffraktion vaikutus huonontaa terävyyttä. 150 mm:n polttovälillä ovat testini tulokset lähes identtisiä yllä olevien kanssa. Testitulokset ovat harmittavia, sillä objektiivi on mukavan pieni kooltaan ja vastaa 150 – 300 mm polttoväliä kinokokoon verraten.

OM 50 mm F1.8
OM-50mm-F1.8-keskellä

OM-50mm-F1.8-reunassa

OM-50mm-F8-keskellä

OM-50mm-F8-reunassa
Tämä melko valovoimainen objektiivi piirtää aivan keskellä varsin terävästi kaikilla aukoilla aukkoon F8 asti. Aukoilla F11 ja F16 piirto heikkenee selvästi. Hyöty valovoimasta menee suurelta osin hukkaan heijastumien aiheuttaman reuna-alueiden suttuisuuden takia aukoilla F1.8 ja F2.8.

Seuraavassa on mittaustuloksia joistakin vanhoista objektiiveista, mukaan lukien yllä olevat esimerkkiobjektiivit. Vaaleanpunaiset tolpat kuvastavat kuvan laatua heikentäviä heijastumia.

OM 21 mm F3.5
OM-System-21mm-F3.5_21mm-g

OM 35 – 70 mm F3.6
OM-System-35---70mm-F3.6_35mm-g
OM-System-35---70mm-F3.6_70mm-g

OM 50 mm F3.6
OM-System-50mm-F1.8_50mm-g

OM 75 – 150 mm F4
OM-System-75---150mm-F4_75mm-g

OM-System-75---150mm-F4_150mm-g

Sun 38 – 90 mm F3.6 Sun-38-–-90mm-F3.5_38mm-g

Sun-38-–-90mm-F3.5_90mm-g

 

 

 

4 vastausta artikkeliin ”Filmijärkkärien objektiivit Micro Four Thirds -kamerassa

  1. Filmiaikaisten, adapterilla liitettyjen objektiivien suorituskykyyn vaikuttanee digikameran kennon ns. Sensor stack, eli kennon päällä olevat filtterikerrokset (IR, AA, jne). Suomeksi sanottuna, filmiaikaiset objektiivit on suunniteltu tarkentamaan suoraan filmitasolle, mutta sinun digiaikaisen Olympuksen kennon päällä taitaa olla peräti 4mm paksu kerros filttereitä, joka aiheuttaa laadun heikkenemistä, koska vanha objektiivi taittaa valoa väärään kohtaan. Digiaikaisten objektiivien suunnittelussa kyseinen kerros on otettu huomioon ja valo taittuu oikeaan kohtaan. Kerroksen paksuus vaihtelee valmistajittain ja myös saman valmistajan eri kameramallien kesken. Ilmiö on suurimmillaan valovoimaisilla ja lyhytpolttovälisillä objektiiveilla. Pienemmällä aukolla kuvaaminen vähentää ilmiötä, kuten sinunkin testit osoittavat.

    Aiheesta kirjoittaa mukavan ymmärrettävästi Lens Rentals:
    http://www.lensrentals.com/blog/2014/06/the-glass-in-the-path-sensor-stacks-and-adapted-lenses

    ja

    http://www.lensrentals.com/blog/2014/06/sensor-stack-thickness-when-does-it-matter

    • Laitoinkin jo näköjään saman linkin Esalle vastatessani, kuin sinunkin kommentissasi on.
      Nuo Lensrentalsin jutut ovat selkeitä ja sisältävät oikeaa asiaa.
      MH

  2. Pari huomiota…

    Tässä vertailuparissa pääsee hyödyntämäänvanhan Zuikon piirtoympyrästä vain osan ja kennopinta-alojen suhde on suunnilleen 4:1, joten suora vertailu on vaikeaa.

    Kyseessä on enemmänkin optiikan ja kennon yhteensopivuus mm. mikrolinsien valotaittokulnmien vuoksi.

    Teitkö focus siftin vuoksi vertailukuvauksia kummallakin himmennettäessä?

  3. Objektiivin ja kennon yhteensopimattomuudesta täytyykin heijastumissa olla kysymys, koska objektiivit ovat toimineet moitteitta aikoinaan filmijärkkärissä. Tämän linkin takaa löytyy varmaan syy ja selitys tälle ilmiölle.
    http://www.lensrentals.com/blog/2014/06/the-glass-in-the-path-sensor-stacks-and-adapted-lenses
    Tarkoitukseni tässä testissä ja sen julkaisemisessa oli kertoa varsinaisen terävyystestin lisäksi ilmiöstä, jotta sen voi ottaa huomioon esim. vanhaa linssiä hankkiessa.

    MH

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *